اخبار مهم روز

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/آماده پذیرش نخبگان به شرط احراز شرایط نخبگی هستیم

دوشنبه, 01 مرداد 1397 00:00 نوشته شده توسط 

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دیدار با گروه‌های آموزشی دانشکده دندانپزشکی با بیان اینکه دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست، گفت: با این حال برای توسعه علم به منابع مالی نیاز دارد. دیدگاه های اقتصاد علم، اقتصاد آموزش و اقتصاد پژوهش به طور گسترده باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد آقاجانی  در این دیدار ضمن گفت وگو با اعضای هیأت علمی، اظهار کرد: به برگزاری جلسه با استادان و گروه های مختلف آموزشی امیدوارم، چرا که این دیدارها نقش موثری در تبیین وضع موجود و تدوین نقشه راه آینده دارد. تصمیمات دانشگاه باید در جمع های نخبگی و گفتگوهای چند سویه صورت بگیرد.

ذات دانشگاه تغییر و تحول است

وی در ادامه عمده وظیفه دانشگاه را رشد و توسعه علمی عنوان کرد و یادآور شد: این مهم هم به لحاظ تربیت متخصصین و هم به لحاظ تولیدات دانشی اعم از مقاله و محصولات فناورانه باید در نظر گرفته شود.

دکتر آقاجانی اظهار داشت: ذات دانشگاه تغییر و تحول است و تنها چیزی که همواره در آن ثابت می ماند ارزش های والای انسانی و اخلاقی است.

وی راه اندازی بخش های تخصصی جراحی فک و صورت و سایر بخش های درمانی دهان و دندان در مراکز بیمارستانی را اقدام شایسته ای بر شمرد که باید تداوم یابد.

محدودیت‌های مالی علیرغم بروز چالش، یک فرصت است

دکتر آقاجانی خواستار توجه به موضوع هزینه درآمد شد و گفت: در صرف منابع باید نگاه مدبرانه ای حاکم شود. ما معتقدیم دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست اما برای توسعه علم به منابع مالی نیاز دارد. دیدگاه های اقتصاد علم، اقتصاد آموزش و اقتصاد پژوهش به طور گسترده باید مدنظر قرار گیرد.

وی محدودیت های مالی را علیرغم بروز چالش های مقطعی، یک فرصت برشمرد تا با چاره اندیشی از منابع نفتی بی نیاز شویم که این مهم با همدلی اعضای هیأت علمی امکانپذیر است.

نگاه دانشگاه مبتنی بر توسعه کمی نیست

رئیس دانشگاه تأکید کرد: در حوزه آموزشی نگاه دانشگاه مبتنی بر توسعه کمی نیست، اکنون زمان عمق بخشی به رشته های موجود است.

وی همچنین در خصوص جذب اعضای هیأت علمی عنوان کرد: آماده پذیرش نخبگان به شرط احراز شرایط نخبگی هستیم تا با استفاده از ظرفیت آنها بتوان ارزش افزوده‌ای در دانشکده ایجاد کرد.

طی مراحل نهایی راه اندازی کلینیک درمانی دربند

دکتر آقاجانی همچنین با اشاره به مراحل نهایی راه اندازی کلینیک درمانی دربند خواستار توسعه خدمات درمانی به شهروندان شد و این را فرصت مناسبی برای آموزش و حضور موثرتر استادان دانست.

دکتر آقاجانی از آمادگی دانشگاه برای توسعه خدمات دندانپزشکی خبر داد و خواستار تسهیل دسترسی عموم مردم به این خدمات شد.

منابع حاصل از درآمدزایی باید در خدمت توسعه علمی گروه‌ها قرار گیرد

وی حوزه دندانپزشکی را حوزه فناوری توصیف کرد و گفت: توسعه پایدار در دانشکده در گرو توسعه پایدار در حوزه های آموزشی، پژوهشی، خدماتی و درمانی است و منابع حاصل از درآمدزایی باید در خدمت توسعه علمی گروه ها قرار گیرد.

دکتر آقاجانی با تأکید بر تداوم این دیدارها خطاب به رئیس دانشکده خواستار جمع آوری نقطه نظرات و پیشنهادات اعضای گروه ها شد تا در جلسه ای با حضور رئیس دانشکده در هیأت رئیسه دانشگاه طرح و مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه در پایان همت و زمان ارزشمندی که استادان برای آموزش صرف می کنند را یک ارزش اصلی دانست و آن را شاخصی مهم در ارزیابی و ارتقاء استادان عنوان کرد.

نیازها و امکانات واقعی گروه‌های آموزشی درحال تدوین است

در این دیدارها دکتر ضیایی معاون آموزشی دانشگاه با تأکید بر توسعه دانش گفت: درآمدهای ناپایدار، هزینه های پایدار ایجاد می کند و در شرایط موجود با توجه به پتانسیل ها و اصلاحات نرم افزاری می توان به بهره وری رسید و از سد مشکلات عبور کرد.

وی همچنین خبر داد: نیازها و امکانات واقعی گروه ها درحال آماده سازی و تدوین است تا بر اساس آن تصمیم گیری درست انجام شود.

دکتر ضیایی اذعان داشت: برخی گروه های آموزشی در قله های علمی در حال حرکت هستند و دانشگاه این گروه ها را تقویت و حمایت خواهد کرد.

معاون آموزشی دانشگاه برگزاری دوره های مهارتی را اولویتی مهم برشمرد و اظهار داشت: افزایش رشته و مقطع در شرایط کنونی نمی تواند راهگشا باشد.

وی خطاب به اعضای هیأت علمی دانشکده گفت: دانشکده باید در ارتباطات خود توسعه ایجاد کند و با تقویت ارتباط علمی با گروه های بالینی و حضور در فیلد، زمان و تمرکز بیشتری بر آموزش هدفمند داشته باشد.

 

شاخص های کمی به تنهایی نشان دهنده عملکرد اثرگذار اعضای هیأت علمی نیست

دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این دیدارها با اشاره به شاخص های مهم پژوهشی گفت: شاخص های کمی به تنهایی نشان دهنده عملکرد اثر گذار اعضای هیأت علمی نیست و تبدیل دانش به محصول و ارائه راهکارهای عملی به عنوان یک ارزش محسوب می شود.

دکتر زرقی همچنین با برشمردن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری معاونت تحقیقات و فناوری از آمادگی آزمایشگاه جامع مرکزی دانشگاه برای حمایت از پژوهش های دندانپزشکی خبر داد.

انتقال تکنیک های نوین جراحی از طریق ارتباط با اساتید بین المللی

دکتر حسن مهاجرانی مدیر گروه جراحی دهان و فک و صورت در دیدار گروه خود با رئیس دانشگاه به معرفی توانمندی های گروه پرداخت و با اشاره به موفقیت اعضای این گروه در آزمون بورد و کسب رتبه های برتر خواستار افزایش اعضای هیأت علمی این گروه شد.

دکتر مهاجرانی افزایش ارتباط و حضور گروه در مراکز درمانی را راهکار مناسبی برای ارائه خدمات تخصصی و همچنین آموزش مبتنی بر شواهد عنوان کرد.

وی انتقال تکنیک های نوین جراحی از طریق ارتباط با اساتید بین المللی را از جمله تجربه های موفق این گروه در سال های اخیر دانست.

به روز رسانی تجهیزات گروه، افزایش جذب رزیدنت های خارجی، تأمین تجهیزات بیمارستانی گروه، بهره گیری از نظرات اساتید در تصمیم گیری های کلان، ایجاد لابراتوار در بیمارستان ها و ایجاد فلوشیپ های جدید نیز از جمله مواردی بود که سایر اعضای گروه به آن پرداختند.

دکتر محمدرضا طالبی مدیر گروه پریودانتیکس نیز در این دیدار ضمن معرفی گروه و اعضای هیأت علمی به بیان برنامه های آتی گروه پرداخت.

وی گروه پریودانتیکس را یکی از گروه های پیشرو در امر آموزش و پژوهش عنوان کرد که تربیت متخصصان و فلوشیپ ها در حوزه های مختلف بر عهده دارد.

ایجاد ظرفیت های مناسب برای اعضای هیأت علمی جوان، توسعه آموزش های تخصصی، جذب اعتبارات برای توسعه کلینیک های ویژه و همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز از جمله درخواست های سایر اعضای این گروه بود.

دکتر صدیقه بختیاری مدیر گروه بیماری های دهان و فک و صورت نیز در این دیدار به ارائه خدمات و توانمندی های گروه پرداخت. وی از ارائه خدمات تخصصی به ۶ هزار بیمار در ماه اشاره کرد و خواستار توسعه امکانات گروه شد.

سایر اعضای گروه نیز خواستار ایجاد سرویس های تخصصی در بیمارستانها و همچنین ثبت دقیق اطلاعات بیماران شدند.

همچنین دکتر سولماز ولی زاده مدیر گروه رادیولوژی دهان و فک و صورت نیز بر استفاده از تجهیزات و امکانات جدید در گروه تأکید کرد و خواستار تقویت توان هیأت علمی گروه شد.

سایر اعضای گروه نیز خواستار جذب عضو هیأت علمی جدید و جایگزینی با اساتید بازنشسته شدند.

جذب اعضای هیأت علمی جدید و جایگزینی با اعضای هیأت علمی بازنشسته

بر اساس این گزارش، دکتر ابوالقاسم محمدی سرپرست گروه پروتزهای دندانی و اکلوژن نیز در این دیدارها به اهمیت بخش های پروتزهای ثابت و متحرک دندانی اشاره کرد و گفت: این گروه ترکیبی از بخش های مختلف با بیشترین واحدهای درسی و کار عملی است.

دکتر محمدی با بیان اینکه باید تکنولوژی های آموزشی در دانشکده افزایش یابد، خواستار  جذب اعضای هیأت علمی جدید و جایگزینی اعضای هیأت علمی بازنشسته شد. وی همچنین بر ارائه مدل های متنوع تری برای جذب استادان تأکید کرد تا بتوان با حضور آنها توان گروه را تقویت کرد. سایر اعضای گروه نیز خواستار تخصیص منابع لازم و همچنین تجهیز لابراتوار دانشکده شدند.

دکتر هنگامه اشراف مدیرگروه اندودانتیکس نیز در ادامه دیدار این گروه را مرتبط با مواد مصرفی و تجهیزات و لوازم دانست که نیازمند حمایت و تآمین تجهیزات مورد نیاز است.

همچنین دکتر مسعود فلاحی نژاد مدیر گروه دندانپزشکی کودکان نیز در این دیدار به ارائه توانمندی های علمی گروه پرداخت و بر لزوم استفاده از تجربیات اعضای گروه در تصمیم سازی های کلان تأکید کرد. وی خواستار حضور پررنگ تر گروه در مراکز درمانی و ارائه خدمات تخصصی شد.

سایر اعضای هیأت علمی گروه نیز به مواردی نظیر ارتقاء جایگاه علمی دانشکده، قدردانی از پژوهشگران جوان و استفاده از شاخص های چند جانبه جهت ارزیابی اساتید اشاره کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

 

 

 

11769 بازدید