اخبار مهم روز

تولید کیت کرونا با کاهش امکان نتیجه‌گیری منفی کاذب

پنج شنبه, 18 دی 1399 00:00 نوشته شده توسط 

 

 

 

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان پارک فناوری پردیس، کیت شناسایی ویروس کرونای ۲ نشانگان تنفسی کرونا عرضه کرده اند که امکان تشخیص منفی کاذب در آن کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، تشخیص بیماری تنفسی کووید- ۱۹ و ویروس کرونای جدید همراه آن با استفاده از آزمون‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR)، آزمایش اسید نوکلئیک و کیت‌های آزمایش الیزا انجام می‌شود.این روش در ژانویه سال ۲۰۲۰ در بیمارستان شاریته وابسته به دانشگاه هومبولت برلین با استفاده از واکنش زنجیره‌ای پلیمراز همپا (Real Time - Polymerase Chain Reaction) یا (RT-PCR) صورت گرفت. این آزمون پایه ساخت و توزیع ۲۵۰ هزار کیت آزمایشگاهی است که سازمان جهانی بهداشت در جهان پخش می‌کند.

به منظور شناسایی این ویروس در بدن شرکت‌های فناور ایرانی در این زمینه فعال شدند که از آن جمله یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس کیت‌های شناسایی ویروس کرونای ۲ نشانگان تنفسی فوق حاد به روش Real-Time PCR را عرضه کرد.

از مزیت روش مولکولی مانند PCR-Real Time نسبت به سایر روش‌ها مانند "الایزا" و یا تست‌های مولکولی در زمان کوتاه، می‌توان به توانایی کیت‌های پی سی آر در تشخیص ناقلین بدون علامت اشاره کرد که قادر است علاوه بر مبتلایان، افراد مبتلای بدون علامت را شناسایی کند، ضمن آنکه قار است ویروس را به محض ورود به بدن فرد مورد شناسایی قرار دهد.

این در حالی است که روش الایزا بیشتر برای غربال افراد مبتلای با علایم و همچنین افراد بهبود یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا اساس آن بر پایه پاسخ ایمنی بدن فرد مبتلا به آنتی ژن‌های ویروس است.

موارد حائز اهمیت در طراحی و تولید کیت‌های مولکولی Real Time تولیدی این شرکت در وهله اول طراحی پرایمرها و پروب‌های آن است که دارای اختصاصیت بالا بوده و از نظر ساختاری نیز به گونه‌ای طراحی شده که Affinity واکنش حتی در مواردی که غلظت نمونه هدف پایین باشد، افت پیدا نکند. علاوه بر آن کنترل داخلی طراحی شده در کیت این شرکت از جنس RNA است که به علت ماهیت RNA ژنوم ویروس مذکور، این تشابه امکان کنترل کردن مراحل ساخت cDNA و استخراج RNA را در هر تیوب واکنش ممکن می‌کند.

در صورت استفاده از کنترل داخلی از جنس DNA این دو مرحله چک نمی شوند و امکان نتیجه گیری منفی کاذب غیر قابل شناسایی بالا خواهد رفت. در این مورد همه گیری به خصوص این مساله اهمیت بسزایی دارد زیرا هر موردی که به طور کاذب منفی تشخیص داده شود، می‌تواند منشا انتقال ویروس و گسترش اپیدمی شود.

ظرفیت تولید این شرکت در حال حاضر ۱۰۰ هزار تست در هفته است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

 

 

 

6825 بازدید