اخبار مهم روز

معرفی رشته ارشد روانشناسی بالینی

 

کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی بالینی

Clinical Psychology  M.Sc 

 

تعریف رشته :

رشته روانشناسی بالینی شاخه ای از علم وانشناسی است که در چارچوب علوم پزشکی به اموزش ، پژوهش ، تشخیص و روان درمانی ( غیر از دارو درمانی ) اختلال های روان شناختی می پردازد . دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود با همکاری و نظار استادان روانپزشکی و روانشناختی بالینی علاوه بر تشخیص و روان درمانی اختلال های روان شناختی به امر آموزش و پژوهش در زمینه های فوق بپردازند .

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی به دوره ای اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر می گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی است .

این رشته مجموعه ای از دروس و پژوهش های هماهنگ ؛ منسجم و  به هم می باشد که از این طریق بتوان به تربیت افرادی لایق متعهد کاردان بپردازد . از فارغ التحصیلان این رشته انتظار می رود که به واسطه اشنایی با بسیاری از روش های تشخیص ، درمان و پژوهش در حوزه روان شناسی بالینی و به دست آوردن مهارت علمی لازم بتواند به تعلیم و ارائه خدمات روان درمانی در جامعه بپردازد .

 

دورنما (  چشم انداز )

از مهمترین چشم اندازهای این برنامه اموزشی تربیت نیروهای کار امد در حوزه های پیشگیری ، تشخیص و روان درمانی اختلالات روانشناختی می باشد .

 

رسالت ( ماموریت )

تقویت مبانی آموزشی ، پژوهشی و روان درمانی در رشته روانشناسی بالینی از جمله رسالت های این برنامه اموزشی بشمار می رود . همچنین تلاش همه جانبه به منظور ارتقاء پژوهش های بالینی و بومی ، تقویت اهمیت و بسط رشته روانشناسی بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور و کمک به اشتغال زایی با هدف مرتفع شدن نیازهای روانشناختی قشرهای گوناگون جامعه ، کاهش مشکلات روانشناختی و ارتقاء بهبود کیفیت زندگی افراد رسالت برنامه اموزشی رشته روانشناسی بالینی است که از اهمیت بسیاری بالای برخوردار می باشد .

 

نقش های دانش آموختگان ( Roles Definition )

  1. 1.       خدماتی
  2. 2.      آموزشی
  3. 3.     پژوهشی

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان ( Task Analysis )

خدماتی : در نقش خدماتی ، دانش اموختگان کارشناسی ارشد این رشته می توانند به عنوان درمانگر ابتدا با برنامه ریزی اصولی به پیشگیری ار اختلال های روانی در گروههای خاص و مردم جامعه به طور عام بپردازند و در نهایت در مراکز درمانی با همکاری و نظارت استادان روانپزشکی و روانشناسی بالینی با تشخیص گذاری اختلال های روانی در افراد مبتلا و درمان انها به شیو روان درمانی ( غیر از دارو درمانی ) در راستای بهداشت روان جامعه گام بردارند .

بنابراین وظایف دانش اموختگان کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی به شرح ذیل خلاصه می شود :

-         برنامه ریزی جهت پیشگیری از اختلال های روان شناختی

-         تشخیص اختلال های روان شناختی

-         همکاری با مراکز پژوهشی در زمینه سلامت روان جامعه

-         برگزاری کارگاههای اموزشی در جهت ارتقاء سلامت روان جامعه

آموزشی : در نقش اموزشی دانش اموختگان این رشته می توانند به عنوان مدرس در کارگاههای علمی مفاهیم روانسناشی بالینی را به صورت کاربردی اموزش دهند و با ارائه سمینارها و کنفرانسهای علمی برای گروههای خاص و مردم جامعه به طور عام در راستای بهداشت روان جامعه گام بر دارند .

پژوهشی : در نقش پژوهشی دانش اموختگان این رشته می توانند در گروههای پژوهشی مراکز و سازمانها به عنوان پژوهشگر در چگونگی روند پژوهش از ابتدا تا پایان آن فعالیت داشته و با تهه اصولی مقاله های علمی پژوهشی جدید و سخنرانی های علمی بر اساس مفاهیم نوین و به روز جهانی گامی دیگر در راستای بهداشت روان جامعه بردارند .

 

استراتژی های اجرایی برنامه (استراتژی های کلی آمزشی )

استراتژی های اجرایی برنامه آموزشی تلفیقی از دو استراتژی استاد محور و دانشجو محور با گرایش هدفدار به سمت مشارکت بیشتر دانشجو در امر یاددهی و یادگیری استوار است این دوره بر اساس راهبرد بالینی استوار می باشد و دانشجویان در کنار اساتید در موقعیت های بالینی به اموزش و پژوهش خواهند پرداخت .اهداف فوق با برگزاری کلاسهای اموزشی پویا با مشارکت فعال دانشجویان برگزاری هفتگی ژورنال کلاب و سمینارهای دانشجویی علمی پزوهشی بحث های گروهی منظم و همچنین برگزاری دوره های منظم کارورزی در مراکز درمانی و خدماتی روانشناسی بالینی تحقق می یابد .

 

شرایط و نحوه پذیرش دانشجو

قبولی در آزمون ورودی مطابق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی می باشد . دارندگان مدارک کارشناسی روانشناسی – مشاوره و راهنمایی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی و یا وزارت علوم و تحقیقات و فناوری می توانن در ازمون این رشته شرکت کنند .

 

جهت خرید اینترنتی پکیج آموزشی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

کلیک نمایید.

 

کلید واژه ها: منابع آزمون ارشد روانشناسی بالینی، دانلود جزوات ارشد روانشناسی بالینی، دانلود جزوه آمار ارشد روانشناسی بالینی، دانلود جزوه آسیب شناسی روانی ارشد روان شناسی بالینی، دانلود جزوه نظریه شخصیت ارشد روانشناسی بالینی، دانلود جزوه روانشناسی عمومی ارشد روانشناسی بالینی،جزوات آزمون ارشد روانشناسی بالینی، جزوات ارشد پزشکی، آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، ارشد علوم پزشکی، دانلود رایگان جزوات روانشناسی بالینی، دانلود سوالات ارشد روانشناسی بالینی، مشاوره آزمون ارشد روانشناسی بالینی