اخبار مهم روز

هند در مورد تقلب گسترده در امتحانات تحقیق می‌کند

 

دادگاه عالی هند دستور داده که در رابطه با بزرگترین تقلب در امتحانات تحصیلی که منجر به مرگ ده‌ها نفر شده، تحقیقاتی انجام شود.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دادگاه به مرکز اطلاعاتی هند (CBI) دستور داده است تا در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه هزاران دانشجو در ایالت «مادیا پرادش» به گروه‌های جنایتکار پول پرداخت کرده‌اند تا به آنها در امتحانات ورودی به دانشکده‌های پزشکی کمک کنند، تحقیقاتی انجام دهد.

نزدیک به 2000 نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند. پلیس و مقامات قضایی هند قرار است در مورد دست‌کم 30 مرگ مشکوک که گفته می‌شود با این پرونده مرتبط است، تحقیق کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، اگرچه دولت فدرال مادیا پرادش اعلام کرده که این مرگ‌ها به دلایل طبیعی بوده اما گزارش‌ها حاکیست که جنایتی رخ داده است.

دادگاه عالی هند همچنین دستور داده است که مرکز اطلاعاتی هند پرونده تحقیقات مربوط به استخدام‌های مشکوک در این ایالت را از مقامات فدرال تحویل بگیرد. پلیس تاکنون صدها تن از دانشجویان و والدین و بسیاری از افراد دیگر را در رابطه با پرداخت رشوه به مسئولان برای قبول شدن در امتحانات، استخدام در نیروی پلیس، مدارس و بانک‌ها در ایالت مادیا پرادش بازداشت کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، افرادی که طی پنج سال گذشته در این ارتباط کشته شده‌اند، یا شاهد رشوه‌پردازی و تقلب‌ بوده‌اند یا از کسانی بوده‌اند که افراد دخیل در این کلاهبرداری را متهم کرده‌ بودند.

این پرونده که به «کلاهبرداری ویاپام» معروف شده از 2013 عنوان خبرها را در هند به خود اختصاص داده اما از روز شنبه، 4 ژوئیه و در پی مرگ یک خبرنگار که برای تحقیقات در این زمینه به ایالت مادیا پرادش سفر کرده بود، این ماجرا دوباره جنجال‌آفرین شده است.

منبع خبر گذاری ایسنا