اخبار مهم روز

معرفی رشته ارشد اقتصاد بهداشت

 

کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته اقتصاد بهداشت

تعریف رشته :

دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته اقتصاد بهداشت دوره ای است که با تحلیل عرصه های تولید مصرف و سیاستگذاری سلامت می پردازد . در کشور های پیشرفته و بخصوص انگلیسی زبان ، عمدتا اصطلاح Health Economics  چنین مفهومی را بازتاب می دهد .

به عبارت دیگر اقتصاد بهداشت / سلامت داموزش و کاربرد ابزار و مفاهیم علم اقتصاد در عرصه های گوناگون سلامت بحث می کند و سلامت تحولات ان بازیگران اصلی ان منابع موجود و محدودیت ها آن و نیاز و اولویتهای سلامت جمعی را در دستور کار خود داردو در تحلیل انها همانند رویکرهای اقتصادی ، بهینه سازی استفاده از منابع ، بشینه سازی سود حاصله ، کمینه سازی هزینه ها و تامین کارای و عدالت و کیفیت را مد نظر قرار می دهد .به طور خلاصه اقتصاد بهداشت ، بازارهای تولید و مصرف کالا و خدمات سلامت را ، به معنی وسیع کلمه با توجه به کمیابی منابع مطالعه می کند .

در حال حاضر به نظر می رسد هیچ کشوری از نظام سلامت خود رضایت کامل ندارد . این وضعیت در کشورهای در حال توسعه ( به ویژه آسیای میانه ، افریقا ، امریکای لاتین ) با توجه به محدودیت منبع و گسترش بعضی بیماریها ی پر هزینه ( مثل ایذر در افریقا ) جلوه روشن تری دارد و لذا عرصه های آموزش اقتصاد بهداشت و مدیریت اقتصادی منابع انها را تحت تاثیر قرار می دهد . تمایز بین اموزه های اقتصاد بهداشت فقط در کشورهای فقیر و غنی یا توسعه یافته و در حال توسعه نیست . واقع رویکرد امریکایی ها به اقتصاد بهداشت با رویکرد انگلیس ها به این عرصه نیز با هم تفاوت ها ی قابل ملاحظه دارند . انگلیس با طرح شبه بازارها در نظام سلامت ملی تلاش برای ارتقا کمیت مراقبت های سلامت دارد و آمریکا با پیاده کردن رقابت و مراقبت های مدیریت شده این هدف را تعقیب می کند . آموزه های اقتصاد بهداشت در این کشور و در واقع در همه کشورهایی که به نحوی ا می پردازند ، علی رغم وجوه مشترک قابل ملاحظه بل تکیهه بر کارایی ، عدالت ، کیفیت ، هزینه و یا آزادی انسانی و مسئولیت پذیری فردی یا دولتی تفاوت می یابد .

 

 

 

رسالت رشته ( Mission )

رسالت این رشته تربیت نیروی انسانی عالم به مباحث روز مرتبط با اقتصاد بهداشت توانمند و متعهد به استفاده بهینه از منبع در گستره خدمات سلامت است که اطلاعات و توانای های خود را در حوزه های اجرایی ،  آموزشی و پژوهشی در اختیار جامعه قرار دهند.

 

چشم انداز ( Vision )

 در  10 سال اینده این رشته هم پا با استانداردهای جهانی اموزشی در جهت تامین نیروی انسانی فرهیخته برای تصمیم گیری های اقتصادی در عرصه سلامت اقدام می کند و در عرصه پژوهشی نیز در زمره کشورهای برتر منطقه قرار خواهد گرفت .

 

اهداف کلی ( Aims )

هدف از این دوره تربیت دانش اموختگانی است که تجربه پژوهش در عرصه های اقتصاد بهداشت را به میزان کافی دریافت کرده و توتحلیل علمی و اقتصاد ی رفتار گروههای مختلف درگیر در تولید و مصرف خدمات سلامت را به دست آورده باشند . با توجه به اهمیت روزافزون توسعه علمی و بومی سازی علوم نوین از جمله اقتصاد بهداشت و تامین نیاز مبرم موسسات درمانی و سازمان های تصمیم گیرنه به دانش اموختگان این رشته در راستای استفاده بهینه از منابع از دیگر اهداف این دوره می باشد .

 

نقش دانش اموختگان ( Role Definition )

دانش اموختگان دوره کارشناسی ارشد رشته اقتصاد بهداشت دارای نقش های اموزشی مشاوره ای پژوهشی و خدمات اجرایی خواهند بود .

 

وظایف حرفه ای دانش آموختگان

الف : در نقش آموزشی مشاوره ای

  • ·        برگزاری دوره های کوتاه مدت همایش و کارگاههای اموزشی در راستای نیازهای سازمان متبوع به ویژه بیمارستانها و موسسات درمانی دولتی ، خصوصی ، خیریه و نظامی با هماهنگی مسئولین ذیربط
  • ·        مشارکت در تدوین دستورالعمل مرتبط با اقتصاد بهداشت با مسئولین ذیربط
  • ·        ارائه مشاوره اقتصادی به مسئولین عرصه های سلامت
  • ·        Self Lift Long Learning

ب : در نقش پژوهشی

انجام پژهش های در خصوص ساختار هزینه ها و شیوه های بهینه سازی انها بررسی راهکارهای ارتقا کارایی ، تدوین برنامه اقتصادی برای فعالیت ها و خریدهای سازمانی ، جستجوی منابع جایگزین ، تحقیق برای مدیریت اقتصادی سازمان در شرایط اضطرار و مکانیزم های مقابله با آن با تکیه بر سلامت مردم و بازارها پیشگیری و درمان و توانبخشی می تواند از وظایف دانش آموختگان این رشته باشد . فراگیر بودن و فرابخشی بودن مساله سلامت یماری بی تردید انجام چنین پژهش هایی را چه در سطح کلان و چه در سطح یک بنگاه کوچک نه تنها مفید بلکه الزامی می نماید .

ج : در نقش خدمات اجرایی

  • طراحی برنامه های اقتصادی و ارائه به مسئولین ذیربط
  • کمک به اجرا و ارزشیابی طرح های ارئه شده در سازمان
  • ارزیابی بازاهای سلامت در سطح خرد و کلان و اراده نتایج به مسئولین ذیربط
  • ارائهراهبردهای پیشگیری از ضرر بهمسئولین ذیربط
  • ارائه راهکارهای تامین ثبات و پیشرفت اقتصادی به مسئولین ذیربط

 

پکیج ارشد اقتصاد بهداشت بجز دروس: اقتصاد خرد، اقتصاد کلان شامل

جزوات دروس اقتصاد سلامت، آمار و آمار حیاتی، سازمان و مدیریت خدمات

و زبان می باشد.

 

 جهت خرید اینترنتی پکیج آموزشی ارشد اقتصاد بهداشت کلیک نمایید

 

کلید واژه ها: منابع آزمون ارشد اقتصاد بهداشت، جزوات ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود سوالات ارشد اقتصاد بهداشت، منابع آزمون ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود جزوه اقتصاد خرد، دانلود جزوه اقتصاد خرد ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود جزوه اقتصاد کلان ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود جزوه اقتصاد سلامت ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود جزوه آمار و آمار حیاتی ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود جزوه ریاضی ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود جزوه سازمان و مدیریت خدمات بهداشتی ارشد اقتصاد بهداشت، دانلود رایگان جزوات ارشد اقتصاد بهداشت، آزمون کنکور ارشد اقتصاد بهداشت، منابع ارشد پزشکی ، آزمون ارشد وزارت بهداشت، آزمون کنکور ارشد اقتصاد بهداشت، مشاوره ارشد اقتصاد بهداشت،مشاوره تخصصی ارشد اقتصاد بهداشت